il gelato in grossi carichi



Hur underbar är inte denna "glasskarta"?
Jag kan nog säga att det är den första glasskartan, eller en av de första i alla fall, och året är...
-trummvirvel-

1967!

Samma år får vi högertrafik i Sverige. Det är lite svårt att tro att vi faktiskt haft vänstertrafik vi
också! Idag tycker vi att engelsmännen och övrigt folk som kör vänstertrafik "kör på fel sida".
Samma år kom även färg-tv in i rutorna.

Så med oss som är födda med högertrafik och färg-tv känns detta som väldigt länge sedan!
Och kolla bara på priserna på glassarna. Den dyraste kostade 1,25 kr. Billigaste kostade 50 öre.
Idag har vi inte ens 50 öre kvar i vårt valutasystem. Och den dyraste glassen ligger runt 25 kronor
idag. Har vi tur kan vi köpa en piggelin för en 10 eller så! Jag minns när jag var yngre att man
kunde gå ner till kiosken och köpa en piggelin för 6 kronor. Det krävdes endast en femma och en
enkrona sedan fick men en mumsig glass som smälte lagom snabbt en varm sommardag!

Vilken är eran favoritglass?
Själv kan jag inte välja EN då jag säkert har 5 olika favoriter.


Kommentarer
Postat av: Maja

underhållande att alla glassar ser likadana ut också :D haha

2011-03-30 @ 21:15:49
URL: http://suckhead.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0