God mat, fina bakverk och en säker flygning.

Först tänkte jag bara se till att ni ser ironin i mina tidigare "matinlägg" som jag
gör. De är så fruktansvärt tråkiga att det blir skrattretande. Tänkte bara säga
det så ni inte tror att jag är fullkomligt knäpp i det som sitter längst upp på min
kropp, också kallat huvud!
Nog om det. Jag ska berätta något riktigt pinsamt. Pinsamt om man vet och
förstår vad jag menar. Jag får ta det från början. Förra veckan, i tisdagskväll åkte
jag upp till Umeå. Ons- fre skulle nämligen spenderas med en gästkock och den
övriga delen av klassen som läser samma kurs på campus. Oviktigt, men bara så
ni hänger med! I alla fall. Tisdag kväll, resan gick superbra och jag kom fram sent
till vandrarhemmet där jag skulle spendera mina kommande nätter. Bäddar och
hoppar i säng. Klockan ringer. Jag går upp gör mig i ordning, tar mig till skolan. Ni
hänger ju med! Så klart!
Jag visste redan sedan innan att MAGNUS EK skulle komma och vara vår gästkock.
Jag som utbildar mig till kock borde veta vem människan är, men med mycket jobb,
plugg, vänner, familj, packande, körande fram och tillbaka överallt så visste jag inte
vem det var. Inte en chans att jag hade tanken på att kolla upp detta heller. Nu kommer
det fina i kråksången. Magnus Ek är en stor kock, jättestor. Såhär säger internet
om Magnus Ek
Magnus Ek, Oaxen, har utsetts till Kockarnas Kock. Han har röstats fram av
tidningen Restaurangvärldens jury av 60 kända kockar. Magnus Ek är en av
Sveriges mest inflytelserika kockar, mycket tack vare den idé om »optimering«
som Magnus inledde för drygt 10 år sedan.


Lite dum som jag är kollar jag ju så klart inte upp detta innan jag ska träffa
honom. Självaste stjärnkocken i hela Sverige. Jag ställer frågor om vart han
bor. Jättekorkat då jag "borde veta detta". HELA klassen visste massor, så klart!
Om hans krog, hans nya ställe, vart han bor (i Stockholms skärgård). När jag sedan
berättar detta för mina nära och kära här hemma skrattar de lite åt mig. Jag skäms
och skäms och sedan skäms jag lite till, på riktigt alltså. Detta ska absolut inte hända
mig igen, framför allt inte nu när jag själv ska utbilda mig inom restaurangbranschen.
Eller rättare sagt, håller på, jag har ju faktiskt redan läst mer än hälften! PINSAMT!
På onsdag åker jag upp igen. Denna gången för att träffa MAGNUS JOHANSSON.
Jag har läst på, jag har pluggat, studerat bilder och numera är jag expert inom ämnet.
Inte nog med att jag vet vad han gör så håller han faktiskt på med det som jag älskar
mest. Desserter och bakverk. Jag ska inte göra samma misstag igen och denna gången
ska det bli så mycket roligare när jag vet vem personen i fråga är. Här kommer även
lite info om Magnus Johansson.
Magnus Johansson är Sveriges mest kända konditor som bland annat ansvarat
för Nobeldesserten i 10 år, varit med när Svenska Kocklandslaget vunnit OS och
gjort Kungens dessert på dennes 60-årsfest.




Det ska bli så otroligt häftigt. Helt ärligt menar jag det denna gången. Desserter
ska bakas och serveras i höjder, jag kommer gå upp kilo efter kilo om jag ska
provsmaka alla goda saker. Men det är det värt. Detta är en sådan otrolig chans. Jag ska
ta tillvara på tillfället och njuta av vartenda sekund. Förhoppningsvis kan jag knipsa
lite bilder nästa vecka när jag åker upp.
Nu förstår ni varför jag skäms. Det är faktiskt nästan pinsamt att berätta. Det borde
hemlighets stämplas för all framtid. Men i stället erkänner jag mitt misstag och ser
fram emot nästa Magnus som ska ta mig in i desserternas underbara värld.
Så vad tycker ni, kan jag kanske sluta skämmas nu när jag lättat på mitt hjärta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0