En dag på Olof Viktors!

Dagen började klockan 6.00. Jag hämtar listan till utleveransen. Detta är i konditoriet. Varje dag packas det minst ett helt fullt stick med kartonger. Ena dagen fler morotskakor och andra dagen 245 chokladbollar. Ingen dag är den andra lik. Efter att ha packat det mesta av utleveranser som skickas imorgon, onsdag, sätter jag igång en morotskaksglasyr som Karin redan hade vägt upp igår. Medan den går i maskinen passar jag på att sätta ut varor i montern som säljs till fikagäster under dagen. Vi hinner inte mer än att ta fram morotskakor(så de hinner tina lite innan vi skär dem) och göra klart glasyren innan det är frukost. Nygräddade bullar med Olof Viktors egen morot/mango/apelsin- marmelad. Efter frukost går jag in i bageriet för att hjälpa killarna med att kubba[1] deg. Vi rullar även baguetter och bullar samt viker bröd. När 44 baguetter, 200 bullar och 148 bröd är klara går jag in i konditoriet igen för att hjälpa Karin skära citronmaräng pajerna som hon precis har spritsat marängen på. Efter att pajerna är skurna och packade skär jag upp kolatrianglar som också måste packas då det inte fanns tillräckligt på morgonen när jag packade de övriga ordnarna. När det är klart väger jag upp ingredienser till gräddbullar som Karin ska spritsa efter lunch. Medan vi väntar på att sockerlagen ska koka till 120 grader passar vi på att göra ca 150 vaniljhjärtan. Precis innan lunch går jag in i bageriet igen för att hjälpa killarna med det sista på wienerbröden. Det vill säga, vika ihop dem, lägga på plåt och in i frysen. Lunch, idag blev det en smörgås med lemoncurd och ost (lemoncurden hade Karin gjort tidigare på morgonen). En rast på ca 15 minuter sedan är vi inne i kondis (konditoriet) igen. Medan Karin spritsar gräddbullar passar jag på att göra en sats vaniljkräm på 3 liter mjölk. Denna satsen håller till i morgon onsdag, eventuellt torsdag, om vi har tur. Ännu en tur in i bageriet för att hjälpa till med ännu fler wienerbröd. Dags för städning. Klockan är nu strax efter 14. Det sista vi gjorde var några marsipankycklingar som ska dekorera några tårtor som går till leverans till Hilton i Köpenhamn på torsdag. Imorgon behöver det göras 25 kycklingar till. Efter ett kycklingmaratonet fick jag gå hem, klockan 15.00. Då har jag varit på min praktik i 9 timmar.



[1] Kubba- en mindre del av en stor deg, att dela upp degen i delar.

Man kan även använda en bräckbricka - en droppformad bricka som används för att maskinellt dela degen i mindre delar samt rulla delarna till runda bollar.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0